Tandrensnig

Dårlige tænder kan udvikle sig til at stort problem og det kan være meget smertefuldt for både hunde og katte. Men hvad skal man holde øje med, kan man forbygge det og hvad gør man hvis det er for sent?

Det vil ofte være nødvendigt at give en tandrensning, for at sikre at man sætter ind overfor betændelse i tandkød og tandrødder. Du og din dyrlæge tilrettelægger behandlingsforløbet sammen.  Mange hunde og kattes tænder er i ret dårlig stand før det bliver opdaget. For hunde og katte er tandsten et stort problem og her er det en tandrensning der hjælper.

Tandsten er en grobund for bakterier, og når grobunden er lagt vil der opstå tandkødsbetændelse. Denne smertefulde tilstand kan være livstruende for dit kæledyr. Mundens bakterier og betændelse kan blive spredt til resten af kroppen og kan angribe vigtige organer som lever, nyrer og hjerte etc.. En ting man som ejer også skal vide er, at det er lige så smertefuldt for en hund at have dårlige tænder som det ville være for dig selv.

Er du i tvivl om priserne, kan du se vores prisliste for dyrlæge konsultation og behandling her.

Hvad skal man holde øje med?

Det man som ejer skal være opmærksom på er tandkødet. Er tandkødet rødt og hævet bør hunden eller katten få en tandrensning med ultralyd.

Hvad kan man gøre for at forbygge?

Til trods for at vi mennesker går meget op i vores egen tandpleje hver dag er det overraskende få kæledyrs ejere der tænker på deres dyrs tænder. Der er mange der antager at dyrene i naturen heller ikke får ordnet deres tænder så hvorfor skulle ens hund eller kat så have behov for det? Men hunde og katte har faktisk brug for at få børstet tænder, dagligt, for at forebygge tandkødsbetændelse, løse tænder, og dårlig ånde.

Du kan læse mere om tandpleje hund her