Sterilisering af hund

Hvorfor sterilisering af hund?

Fordele ved sterilisation er bl.a., at det kan nedsætte risikoen for at udvikle brystkræft(mammatumorer) og man undgå uønsket hvalpe.

En anden årsag til man vælger sterilisation kan være, at tæven lider af indbildt drægtighed, som skyldes en hormornel ubalance som forårsager at tæven ca. 2 måneder efter endt løbetid, tror hun har fået hvalpe. Mange tror at dette problem kan løses ved at lade tæven få et kuld hvalpe, men dette er sjældent tilfældet.

Hvis man sterilisere før første løbetid er risikoen for udvikling på brystkræft nede på 0,5 % og gør man det mellem første og anden løbetid er risikoen på 8%; efter anden løbetid er risikoen på ca. 30%.

Er der bivirkninger ved sterilisering?

Der er dog ulemper ved sterilisation bl.a. i form af nedsat stofskifte som kan forårsage en vægtøgning, hvis ikke man er opmærksom på, at motionere tæven tilstrækkeligt og sikre korrekt fodring med det rigtige foder. Hundens basalstofskifte nedsættes med 20 % og en tilsvarende nedsættelse af energiindholdet i foderet vil derfor være passende for at forhindre overvægt.

En anden risiko vi ser ved sterilisation udviklingen af inkontinens når tæven bliver ældre. Det vil sige at de ikke kan holde på vandet, når de slapper af og sover, og derfor kan det dryppe med urin fra dem. Dette problem kan løses med medicin. Steriliserere man inden 1. løbetid er der en forøget risiko for at udvikle inkontinens især hos welsh springer spaniel, boxer, old english sheepdog og dobermann.

Andre kendte bivirkninger er; steriliserede hunde inden 1-års alderen har en 2-3 gange øget risiko for udvikling af knoglecancer, især Rottweilere og andre store hunderacer, risikoen for nedsat stofskifte tredobles, enkelte tævehunde af racer med lang og/eller krøllet pels kan få pelsforandringer i form af mere kruset pels med mere underuld samt nedsat glans.

Der er altså fordele og ulemper ved at få din hund steriliseret. Fordelene ved at sterilisere opvejer hos de allerfleste hunderacer ulemperne, men det er bedst at vente med at få din hund steriliseret mellem 1. og 2. løbetid, da man således stadig har fordelene ved at reducere risikoen for pyometra og kræft i mælkekirtlerne, og samtidig undgår den forøgede risiko for knoglekræft og inkontinens.

Sterilisering hund

kr. 3.500,- Sterilisering hund 0-10 kilo – efter vægt
(inkl. bedøvelse, smertestillende behandling under operationen, recept til smertebehandling samt krave)
kr. 3.800,- Sterilisering hund 10-20 kilo – efter vægt
kr. 4.500,- Sterilisering hund 20-30 kilo – efter vægt
kr. 4.800,- Sterilisering hund 30 kilo og der over efter vægt.
(inkl. bedøvelse, smertestillende behandling under operationen, recept til smertebehandling samt krave)

Klik her for dyrlæge priser