Leder du efter en god dyreklinik i København hvor dyrene er centrum?

Ryesgade Dyreklinik har været ejet at Dyrlæge Mai Mundeling siden maj 2016. Vi har altid hjertet med, og vi går aldrig på kompromis med kvaliteten i vores faglighed. Hos os i Ryesgade er der plads til at give alle patienter opmærksomhed og omsorg, hvor vi tager os tiden til at gøre dit dyr tryg ved situationen.

Vi sælger flere forskellige produkter her i Dyreklinikken der kan hjælpe dit dyr til et sundere og længere liv. Vi handler kun med de førende kvalitetsprodukter indenfor foder, heriblandt Royal Canin, Hills og Virbac. Dette katte- og hundefoder kan udover at give dit dyr et sundere og dermed bedre liv, også hjælpe dit kæledyr
med specifikke problemer som f.eks. nyreproblemer, allergi, overvægt og mange andre lidelser.

Hos os et er den samme dyrlæge og assistent, der behandler dit kæledyr og dette giver mulighed for et bedre kendskab til det enkelte dyret - dette er en god måde at give tryghed for både dig og dit kæledyr, når det skal til dyrlægen.

Læs mere om os på Dyrlæge København

Telefon: 35 43 43 20

Katte- og Hunde konsultationer

Efter at vi for første gang i 2007 og senest i 2010 år er blevet nævnt i Forbrugerrådets Tænk som en af de dyrlæger med de bedste priser, er antallet af nye henvendelser steget markant.

Vi vil rigtig gerne hjælpe alle. Derfor har vi nu lavet denne lille guide, som du kan læse før dit første besøg hos os. Guiden giver nogle gode råd og fortæller også lidt om, hvad du skal være opmærksom på i samarbejdet med din dyrlæge.

Et besøg hos dyrlægen udspringer ofte af én af disse fem situationer:

  1. Du har en klar fornemmelse af dyrets sundhedstilstand, som du gerne vil have be- eller afkræftet
  2. Der er sket noget akut med min kat eller hund
  3. Du har brug for en generel vurdering af ’hvad er det bedste for dyret på kort og lang sigt’
  4. Du ønsker en samtale om dyret i forhold til noget, du selv har researchet
  5. Når dit dyr skal til sundhedstjek og vaccination

Der er sket noget med min kat eller hund!

Det kan være svært for den enkelte at vurdere om det er en akut eller livstruende situation for dyret. Hvis det er således, at dyret spiser og drikker og kommer af med urin og afføring på normal vis og i øvrigt opfører sig almindelig livligt, så er der rigtig meget der er i orden.

Er du i tvivl er du altid velkommen til at ringe – så kan dyrlægen hjælpe dig med at foretage vurderingen og rådgive dig om hvad du kan gøre her og nu for at hjælpe dit dyr.

Når din kat eller hund skal til sundhedstjek og vaccination

Vi vil rigtig gerne have, at hunde på klinikken kommer på fastende hjerte. Det vil sige, at de heller ikke skal have spist morgenmad. Det giver mig nemlig mulighed for at give hunden førsteklasses snacks, hvor vi hurtigt kan opbygge et tillidsforhold. Derfor: kom meget gerne med en hund der meget sulten.

Det gør mig i hundens øjne til “ham der serverer godbidder” og bidrager positivt til hundens oplevelse af besøget i klinikken. Det betyder blandt andet, at hunden slapper mere af og er glad for at være til stede. Når hunden er sulten guffer den mad i sig frem for at være bange for, hvad der nu skal ske. Det betyder for eksempel, at vi ofte kan vaccinere hunden uden at den egentlig bemærker det og besøget bliver populært for hunde.

Med hensyn til katte, så har de befundet sig i en transportkasse på vej til klinikken. Derfor er katten ofte skrækslagen, uanset hvordan transporten er foregået. Dette kan mindskes betydeligt ved at købe “Feliway” på sprayflaske. Man sprayer det blot på indersiden af kassen og på håndklædet i bunden af transportkassen.” Feliway” indeholder signalstoffer, der fortæller katten, at den trygt kan slappe af. Jeg bruger altid “Feliway” i konsultationen for at gøre katten så lidt stresset som muligt.

Ved at bruge disse simple muligheder undgår vi oftest, at dyret skal fastholdes af ejeren. På samme måde, som det er ubehageligt at skulle holde et barn fast under en vaccination, så er det også ubehageligt for et dyr. Det vil vi rigtig gerne undgå.

Jeg ser det som min opgave at være ambassadør for dyret. Det vil sige at jeg sætter dyret i centrum. Når jeg f.eks. fortæller, at dyret er 15 % overvægtigt, er det ikke en kritik af ejeren men en faglig oplysning om at dyrets helbred er i fare, hvis der ikke sker en ændring i f.eks fodertype. I vores dialog leverer jeg den faglige viden og de faglige anbefalinger, og den der ejer dyret og kender dyret bedst, træffer beslutningerne. I det omfang det er muligt oplyser vi, hvad eventuelle behandlinger koster således, at ejeren ikke bliver præsenteret for uforudsete regninger. Du er altid velkommen til at spørge om priser. Vi har fuld forståelse for at det er nødvendigt at gøre sig økonomiske overvejelser – selvom man elsker sit dyr.

Her i klinikken foregår al afregning kontant eller via betalingskort – vi modtager Master-card, Visa-dankort, Visa-elektron og Forbrugsforeningen”.

Når du kontakter vores dyreklinik

Når du ringer og booker tid har vi brug for at vide hvilket dyr du har, hvor gammelt det er og hvilket køn og race det har. Fortæl os derefter, kort, hvad det drejer sig om. Hvilken afvigende adfærd du oplever. Hvor længe har du oplevet det. Hvor hyppigt det er og om det er tiltagende eller lejlighedsvist. Disse oplysninger skal vi bruge for at afgøre hvilken slags konsultation der er brug for.

Hvad er det bedste for din kat eller hund på kort og langt sigt

Udgangspunktet for denne situation er ofte et dyr der er 6-7 år eller ældre er midaldrende. Når et dyr har levet over halvdelen af sit liv, er det kommet i reparationsalderen, ligesom vi andre også gør, når vi har levet over halvdelen af vores liv.

En hund har eksempelvis en relativt kort levetid i forhold til mennesker derfor er de biologiske processer og sygdomsprocesser speedet op. Det et blandt andet derfor vi anbefaler, at dyret bliver sundhedstjekket én gang om året hos dyrlægen.

Hvis et dyr er blevet 6-7 år og ikke har været til sundhedstjek/behandling, så ser vi ofte at dyret kan have meget tandsten evt. parodontose og andre problemer i munden. Overvægt kan også nedsætte dyrets livskvalitet og livslængde. Lidt ligesom vi generelt ser det hos mennesker. Derfor er det vigtigt at fortælle os, hvornår dyret sidst har været til sundhedstjek, når du ringer og booker tid første gang.

Der foregår i øjeblikket drøftelser i vores branche om overbehandling og underbehandling af dyr. Temaet er selvfølgelig aktuelt i en branche, hvor man lægger noget så vigtigt som sit kæledyr i hænderne på en fagperson med en lang uddannelse, og man IKKE selv har den fornødne viden til at afgøre hvad der er bedst for ens dyr.

Vores tilgang til drøftelserne i vores branche er, at det tjener dyret bedst med forebyggelse eller behandling inden et problem udvikler sig.

Man ser det tydeligt inden for behandling af tandproblemer. Min holdning er, at tandstensbelægninger bør fjernes ved en grundig tandrensning med ultralyd. Det er ikke akut, men bør gøres forebyggende og jævnligt. Hvis ikke tænderne renses, så fortsætter den proces, der er i gang. Dyr udvikler tandkødsbetændelse, rodbetændelse og parodontose ligesom mennesker. Hvis de er genetisk disponeret kan denne proces udvikle sig meget hurtigt og med mange smerter til følge for dyret.

Der findes kun få dyrlæger i Danmark der er tandspecialister. Jeg har derfor, indenfor de sidste fem år, valgt at videreuddanne mig indenfor tænder hos hund og kat på “Accesia”, der er et anerkendt veterinært tandakademi i Sverige.

Fordi vi ikke uden bedøvelse kan se alt, hvad der foregår inde i mundhulen på et dyr anbefaler jeg ofte en tandrensning med ultralyd under bedøvelse. Hvis du skulle være i tvivl om min vurdering efter sådan en undersøgelse vil jeg anbefale, at du får lavet en anden vurdering hos en dyrlæge, som også har specielt kendskab til tandsygdomme.

Du ønsker en samtale om dyret i forhold til noget, du selv har researchet

Når du selv søger oplysninger, så skal du vide, at der er rigtig mange svar på det samme spørgsmål. Der er nemlig rigtig mange faktorer involveret i diagnosticeringen. Dyreart, race, dyrets alder og evt. symptomer er blot nogle af kriterierne i en diagnose.

For eksempel kan en Google-søgning på ”hunden halter” give Google-svar, der er langt væk fra årsagen til dit dyrs ubehag.

Derfor husk at fortælle mig, hvordan du er kommet frem til svaret . Det er rigtig godt, at folk er velorienteret på forhånd og inden kontakten til dyrlægen, for det gør, at vi ikke starter helt på bar bund i samtalen.

Kontakt os for mere information

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Dit telefon nummer (skal udfyldes)

Emne

Din besked